عاشق نیوز - مرجع خبر آنلاین

عاشق نیوز مرجع خبری برای آدم های عاشق زمین

عاشق نیوز - مرجع خبر آنلاین

عاشق نیوز مرجع خبری برای آدم های عاشق زمین

مرجعی برای دوستدارن زمین و اخبار و عجایب درون آن ، با ما هرماه باشید و از زندگی لذت ببرید.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندها

 

سال گذشته چقدر ترفیع پیدا کردید؟  در کانادا یا ایالات متحده ، اگر در چهار تا پنج درصد نبود ، واقعاً افزایش چندانی نداشتید.

روز چهارشنبه ، پس از یک سال تکرار اینکه در مورد کاهش انگیزه های پولی بحث نخواهد کرد ، سرانجام قدرتمندترین بانکدار مرکزی جهان ، جروم پاول ، لحن خود را تغییر داد.

رئیس فدرال رزرو ایالات متحده گفت که او و مشاوران در حال حاضر “در مورد صحبت” در مورد کاهش خرید اوراق قرضه صحبت می کنند – بخش اصلی محرک در طی همه گیر شدن بیماری ، و بانک از افزایش نرخ بهره در سال 2023 خبر می دهد.

اما از آنجا که قیمت ها در کانادا 3.6 درصد جهش کرده است ، داغ در دم تورم ایالات متحده ، که در حال حاضر 5 درصد پس از افتتاح این اقتصاد زودتر پیش می رود ، مشخص نیست که این تلاش ها بازپرداخت شما را خواهد داد ، پولی که از دست داده اید

ماشین کم ، بنزین کم ، خانه کم

حتی با افزایش قیمت ها ، هم پاول و هم رئیس بانک کانادا ، تیف مک لیم ، که چهارشنبه شب به مجلس سنا کانادا سخنرانی کرد ، همچنان اصرار دارند که تورمی که اکنون شاهد آن هستیم ، رعد و برق است.

آنها می گویند افزایش قیمت ها با پایان یافتن تحریفات همه گیری و بازگشت اقتصاد به مسیر دو درصدی بازمی گردد.

مک لم در مصاحبه ای با کمیته بانکی سنا ، تکرار کرد که تورم موقتی است و بیشتر ناشی از آنچه بانکداران مرکزی “اثرات سال پایه” می نامند ، است ، زیرا قیمت ها اکنون با قیمت های سال گذشته مقایسه می شوند.

“همانطور که این اثرات سال پایه کمرنگ می شود [the central bank] مک لیم به سناتورها گفت: “انتظار می رود ادامه عرضه مضاعف در اقتصاد تورم را کاهش دهد.”

اما این باعث افزایش دستمزدها نخواهد شد.

مشکل مصرف کنندگان این است که تورم قیمتی تجمعی است.  تا زمانی که حقوق شما در سال جاری با مبلغی معادل افزایش پیدا نکند ، حقوق ماهانه شما همچنان خرید کمتری برای شما خواهد داشت.  همانطور که آمار دیروز در کانادا نشان می دهد ، این امر باعث می شود ماشین کمتری ، بنزین کمتری ، لباس کمتر و خانه کمتری خریداری شود.

و اگرچه تورم در آوریل (0/0٪) و مه (4/0٪) از سال 2020 تا حدی کاهش یافت ، اما به هیچ وجه برای جبران افزایش چشمگیر قیمت ها در سال جاری کافی نبود.  به خصوص پس از اینکه قیمت ها تا ماه ژوئن دوباره 0.7٪ افزایش یافت.

افزایش دستمزد؟

اما کارگران ممکن است فرصتی برای جبران کردن داشته باشند.  اگرچه پاول در مورد ایالات متحده و نه بازار کانادا بحث می کرد ، تقاضای کار تمایل دارد از مرزها فیلتر شود ، درست مانند تورم.

نرخ بهره پایین کمک کرده است که قیمت مسکن در کانادا به بالاترین سطح برسد ، اما بانکداران مرکزی ایالات متحده که اغلب با نرخ بهره کانادا پیشرو هستند ، شروع به صحبت در مورد افزایش کرده اند. (کیت لتریک / CBC)

یکی از دلایلی که پاول گفت که او مایل است اجازه دهد تورم بدون خفه کردن آن به طور خاص برای ایجاد شغل و کمک به افزایش دستمزد ، به کارگران بیکار با دستمزد پایین آسیب برساند.

پاول روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: “اگر به پیش بینی ها نگاه کنید ، ما در اینجا در یک بازار کار بسیار قوی خواهیم بود.”  “هر دلیلی وجود دارد که فکر کنیم با ارقام بسیار جذاب ، بیکاری کم ، مشارکت بالا و افزایش دستمزدها در طیف در بازار کار خواهیم بود.”

برخلاف کانادا ، یکی از نقش های تحمیل شده توسط کنگره به فدرال رزرو ایالات متحده ایجاد اشتغال در اقتصاد است.  مورد دیگر ، همانند تعهد بانک مرکزی کانادا ، ثابت نگه داشتن تورم در حدود دو درصد است ، اگرچه شب گذشته MacLem با سناتورها در مورد احتمال استفاده از سیستم “مأموریت دوگانه” ایالات متحده گفتگو کرد.

پاول گفت که این بانک از آخرین تلاش خود برای تقویت اشتغال پس از بحران مالی و رکود اقتصادی 2008 ، یک درس مهم آموخته است.

مارپیچ دستمزد و قیمت؟

سپس ، هنگامی که سطح بیکاری ایالات متحده به پایین ترین سطح سقوط کرد ، ترسهای مکرر از این که اقتصاد اقتصاد کارگران خود را خسته کرده است و این منجر به افزایش شدید دستمزدها و تورم می شود ، وجود داشت.  در عوض ، بانک دریافت که تعداد بیشتری از افرادی که ظاهراً بدنبال کار نبوده اند ، با جذب حقوق ، در نیروی کار جذب می شوند.  پاول امیدوار است که محرک دوباره اتفاق بیفتد.

پاول با اشاره به اینکه در گذشته هیچ نشانه ای از مارپیچ سنتی در دستمزدها و قیمت ها ناشی از تورم وجود ندارد ، گفت: “ما از نظر دستمزدهای بسیار گسترده در کل اقتصاد در سطوح ناپایدار ، هیچ چیز نگران کننده ای نمی بینیم.”  وی اشاره کرد که افزایش کلی دستمزد می تواند از افرادی باشد که شغل خود را به شغل دیگری تغییر می دهند که حقوق بیشتری می گیرد.

برای بازارهای مالی ، مشکل بزرگ احتمال افزایش دستمزد نبود ، بلکه این واقعیت بود که پاول با کوچک شدن به طور رسمی سکوت خود را شکست.  این ایده است که بانک فدرال تحریک استفاده از تخفیف کمی – خرید اوراق قرضه را متوقف می کند ، کاری که بانک های مرکزی در ایالات متحده و کانادا برای افزایش میزان گردش پول در اقتصاد انجام داده اند.

ماهها پس از اینکه وی گفت که در مورد مذاکرات کاهش انگیزه صحبت نخواهد کرد ، جروم پاول ، رئیس ذخیره فدرال ایالات متحده ، به مسئولان چراغ سبز برای شروع بحث ها داد. (درو اندگر / رویترز)

برخلاف کانادا ، که رسما اعلام کرد در ماه آوریل کاهش کمی را کاهش می دهد ، پاول گفت که بانک فدرال هنوز در مورد آن صحبت می کند.  با این وجود ، هنگامی که بانک مرکزی در واقع چیزی نهایی را اعلام کرد ، بازارها از اخبار خارج شدند و ترس از “هیستری نازک” جدید را ایجاد کرد.

و در حالی که پاول پیشتر افزایش نرخ بهره را رسماً اعلام نکرده بود ، اطلاعات منتشر شده با گزارش سیاست پولی نشان می دهد که بیشتر مشاوران وی نیز از رهبری بانک کانادا پیروی می کنند ، پیش بینی می شود نرخ بهره در سال 2023 افزایش یابد ، نه در سال 2024.

همانطور که MacLeam دیشب به کمیته سنا گفت ، نحوه بحران اقتصادی فعلی – شروع با یک ضربه ، احتمالاً به همان ناگهانی ، رمزگشایی را دشوار می کند.

مکلم در دیدار با سناتورها گفت: “همه چیز در این بحران بسیار منحصر به فرد است.”

این احساسی بود که در اوایل روز توسط پاول تکرار شد ، وی گفت که همه گیری بسیار غیرمعمول ناشی از رکود و بهبود ، عدم اطمینان را چندین درجه بالاتر از سطح طبیعی احتیاط در پیش بینی های اقتصادی افزایش می دهد.

“من فکر می کنم ما باید در مورد توانایی درک داده ها متواضع باشیم.”

Don Pitis را در توییتر دنبال کنید don_pittis

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۲۸
محمد صادق جعفریی